Helsetips

Kroppen påvirkes på flere måter når du sitter stille under en flygning. Her har vi samlet noen tips som hjelper deg å unngå noen av de vanligste problemene.

Drikk mye vann
Luften om bord i et fly er meget tørr, så drikk mye vann og unngå for mye alkohol, kaffe og te, da disse drikkene er væskedrivende.

Hovne føtter
Dette motvirkes best ved å sørge for å være i bevegelse så mye som mulig. Strekk anklene og gjør sirkulerende bevegelser med føttene nå og da, press hælene i gulvet og strekk på foten med tærne pekende oppover. Press tær og fotsåler vekselvis i gulvet og løft opp hælene. Benytt muligheten til å røre på deg når du reiser deg – bare å strekke på seg og bøye litt på knærne når du står i toalettkøen, kan gjøre underverker. Har du en veske på gulvet under stolen foran deg, kan du legge opp føttene på den. Løsne gjerne litt på tettsittende klær – spenn opp beltet et hakk, knapp opp den øverste skjorteknappen osv. Knyt gjerne opp skolissene, men husk at det kan være lurt å beholde skoene på, ettersom det kan være vanskelig å få dem på igjen ved landing... Sitt ikke med beina i kors, ettersom det hindrer blodsirkulasjonen.

”Dotter” i ørene
Dette er et velkjent fenomen som kommer av lufttrykket. Du kan utjevne trykket selv ved å samle luft i lungene, holde for nesen og så trykke ut luften kraftig, slik at kinnene fylles som ballonger. Munnen skal holdes lukket. Det er ikke farlig om det klikker til litt i ørene, det er bare trommehinnene som rettes opp. Smerten forsvinner med én gang, men det kan være nødvendig å gjenta dette flere ganger i løpet av reisen. Er du forkjølet skal du ta nesespray i god tid før start og under reisens gang.