Ofte stilte spørsmål og svar om Novair

Har Novair et tilbud om forhåndsbestilling av varer?

Tilbake til toppen

Novair har et stort utvalg varer til meget gode og konkurransedyktige priser tilgjengelig for forhåndsbestilling fra vår katalog eller på Internett. Vennligst se mer informasjon på Novair Skyshop. På visse flygninger har vi et begrenset sortiment om bord, og det kan være risiko for at varene er utsolgt. For å få tilgang til hele vårt omfattende utvalg, anbefaler vi at du forhåndsbestiller. På reiser innen EU-området er det ikke mulig å kjøpe alkohol eller tobakk om bord, men man kan gjerne forhåndsbestille alkohol (ikke tobakk). Katalogen blir sendt til din bestillingsadresse et par uker før avreise.

Hva gjelder for gravide?

Tillbake til toppen

Det er ikke noe problem å fly når du er gravid. Imidlertid gjelder det visse regler, avhengig av hvor langt du skal reise og hvor lang tid det er igjen til barnets fødsel. Du kan reise ubegrenset frem til uke 32 (8 uker før fødselen). Flygning kan også tillates mellom uke 33 og 36 dersom det kan fremvises en legeerklæring som bekrefter at det ikke foreligger noen problemer. I slike tilfeller anbefaler vi at reisen ikke overstiger 4 timer. Fra og med uke 37 er flygning ikke tillatt om bord på Novair.

Hva kan man ha i håndbagasjen?

Tilbake til toppen

EU-kommisjonen har besluttet å innføre nye regler når det gjelder flysikkerhet. Disse reglene gjelder også for Norge gjennom EØS-samarbeidet, og gjelder fra og med 6. november 2006. Man kan nå ta med seg en begrenset mengde væsker og flasker/bokser i håndbagasjen. Hver beholder kan maks. inneholde 100 ml. Tillatt mengde væske skal oppbevares i sin beholder (for eksempel flaske eller boks) i en gjennomsiktig, lukkbar pose som ikke er større enn maks. 1 liter. Denne skal så vises frem i sikkerhetskontrollen. For mer informasjon om gjeldende regler og forbudte gjenstander, vennligst se Bagasje og Frakt.

Hva slags mat får jeg?

Tilbake til toppen

Novair serverer nøye sammensatte menyer bestående av forrett og varmrett, og vi serverer naturligvis også varmt brød til alle våre måltider. Som avrunding har vi en dessert eller sjokoladebit til vår kaffe og te. Vennligst merk at menyene varierer etter flygningens lengde og tidspunkt på døgnet. Husk at på flygninger under 6 timer, er måltidet om bord et tilvalg som bestilles i forbindelse med bestilling av reisen. Er du allergiker, har du mulighet til å bestille spesialmat – glutenfri, laktosefri, diabetes-, vegetarisk og veganmat – om bord. Lider du av en vanskelig allergi, anbefaler vi at du tar med egen mat om bord. Tar du med egen mat, vil vi gjerne at du kontakter Novair Kundeservice.

Hvor mye bagasje kan jeg ta med?

Tilbake til toppen

Hver passasjer over 2 år har rett til å ta med 20 kg bagasje, inklusive 5 kg håndbagasje. Håndbagasjen kan maksimalt ha målene 55*40*22 cm. Hvis du har med sportsutstyr eller ønsker mer bagasjevekt, forhåndsbestiller du dette på Novair Details.

Hvordan kommer jeg lettest i kontakt med deres kundeservice?

Tilbake til toppen

Vi hjelper deg gjerne med alle slags spørsmål omkring din reise, enten det er før avreise eller etter hjemkomst. Novair Kundservice.

Kan jeg bestemme hvor jeg skal sitte?

Tilbake til toppen

Du har nå mulighet til å bestille den sitteplassen du ønsker om bord på Novairs flygninger. Dette gjør du enklest under Novair Details. Hvis du ikke har noen spesielle ønsker om plassering om bord, trenger du ikke å reservere plass. Fordeling av plasser skjer da automatisk 4 dager før avreise.

Når kan jeg tidligst sjekke inn?

Tilbake til toppen

Innsjekkingsskrankene åpner ca. 2,5-3,5 time før avgang, og du må ha sjekket inn senest 1 time før avgang. Du kan sjekke inn allerede 23 timer før avgang om du bruker Automatisk innsjekking, så sant flyplassens Bagage-drop er åpen. Bagage-drop er der du leverer din bagasje etter at du har sjekket inn. Der viser du også passet ditt. Vær gjerne ute i god tid.

Trenger jeg pass eller visum?

Tilbke til toppen

Alle som reiser må ha et gyldig pass. Dette gjelder også innen Schengen-området, ettersom vi i Norge ikke har et system med nasjonale ID-kort. Novair anbefaler uansett at man alltid reiser med et gyldig pass. Pass med foto kreves også for spedbarn. Sjekk at passet ditt er gyldig minst 6 måneder etter aktuell hjemreisedato, samt at ingen sider i passet på noen måte er skadet. Et skadet pass er ikke gyldig. For ytterligere spørsmål om pass, kontakt politiet i din kommune. Det kreves visum for innreise til visse land, og det er passasjerens ansvar å sørge for at visum er i orden ved avreise, se paragraf 8:3 i de allmenne reisevilkårene. Visumsøknader behandles av det respektive lands ambassade. Novair tar ikke ansvar for følgene dersom en passasjer ikke har gyldig pass eller visum.

Hva gjelder ved en flyforsinkelse?

Tilbake til toppen

Novair gjør i slike tilfeller alt for å lindre effekten av forsinkelsen. Sørg for å ha minst 2,5 timer mellom korresponderende fly både på ut- og hjemreise med tanke på at forsinkelser kan oppstå. Vi anbefaler deg også å sjekke din reiseforsikring, som i visse tilfeller kan dekke merkostnader ved en forsinkelse. Forøvrig følger Novair EU-forordning 261/2004 samt Montrealkonvensjonen når det gjelder rett til erstatning.